Marelle Ellen, Maria Vous ja Mattias Liivak räägivad Hommikukohvil, kuidas toimub start-up ettevõtete turundus!
Uus või vana meedia – selles on küsimus?
[vc_row][vc_column][vc_facebook type=”button_count”][vc_column_text]Tihtipeale tekib küsimus, kas panustada turunduses traditsioonilisele meediale või digimeediale? Üks ei välista teist ja vastupidi, sest mõlemad on omamoodi kasulikud. Otsus langetatakse aga vastavalt ettevõtte tootele, teenusele, eesmärgile või sihtgrupile. Samal ajal on ärimaailm muutumas, sh ka turundusmaailm.
Võimalusi on rohkem ning piire on võimalik kombata järjest kaugemalt. Sellest on selgelt aru saanud uued start-up ettevõtted, kes näevad mingit probleemi ning pakuvad sellele omapäraseid lahendusi![/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Kuid, kas me oleme neist kõigist kuulnud? Kui oleme, siis kust? Meie järjekordsel Hommikukohvil Tartu Ülikooli Ideelaboris püüdsimegi leida vastust küsimusele, et kuidas turundavad ennast Eesti start-up ettevõtted. Oma kogemusi jagasid Marelle Ellen, Mattias Liivak ja Maria Vous.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Marelle kirjutas bakalaureusetöö teemal „Digitaalmeedia kasutus kasvufaasis olevate veebi- ja tarkvarapõhiste Eesti idufirmade turundustegevuses“, Mattias on PR- ja turundusjuht ettevõttes Fortumo, mis pakub mobiilmaksete lahendust ning Maria töötab turundusjuhina Mooncascadis, mis tegeleb tarkvara- ning tootearendusega.[/vc_column_text][vc_single_image image=”4648″ img_size=”full”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]
Tööriistakast on aastatega täienenud!
Turundamine on nagu ehitamine, meil on olemas tööriistakast, mille sees on igasuguseid tööriistu. Haamreid, naelu, tavalisi mõõdulinte, aga on ka kruve, akutrell ning lasermõõdikuga mõõdulinte. Nüüd, funktsioon on ju kõigil sama, kuid ühtede võimalused on efektiivsemad ja paremad. Samuti on ka turunduses olemas tööriistakast, mille seest leiame nii traditsioonilise meedia kanaleid ja kasutusviise kui ka digimeedia omasid, ehk haamer ja nael on traditsiooniline, kruvi ja akutrell on digitaalmeedia. Ei saa öelda, et ühed on paremad kui teised, vaid siin on vaja aru saada, mis on toode või teenus ning kellele seda suunatakse ning mis eesmärgil! Traditsiooniliste kanalite kasutamise eesmärk on võimalikult suur katvus, et toode, teenus või sõnum jõuaks kõikjale ja paljudele. Samal ajal lootes, et kellegini ikka jõuab. Digitaalmeedias saab aga väga täpselt suunata kõik see, mida tahad kelleni tahad. Tulemusi saab aga mõõta ning analüüsida.
Just see tuligi Hommikukohvi vestlusringis välja. Idufirmad ei kasuta turunduses traditsioonilist meediat, vaid puhtalt digitaalmeediat. Miks see nii on? Väike rahakott? Vale vastus! See tuleneb sellest, et nii sihtgrupp kui ka eesmärk on erinev teistest masstootmise ettevõtetest. Start-upide puhul töötab rohkem otsemüük ning sest sihtgrupp on teistsugune kui tavapärastel ettevõtetel. Idufirmadele on tähtis, et turundust saaks mõõta ja analüüsida, sest just nii saab teada, millal, mida, kellele ja läbi millise digitaalmeedia kanali turundust teha ja kui palju. Samas, kui küsisime, et kuidas jõutakse klientideni, siis nii Marelle, Mattias kui ka Maria vastasid, et klientideni jõutakse läbi ürituste, konverentside, silmast-silma kohtumiste või läbi kaubanduskodade. Turundus pigem toetab müüki!
[/vc_column_text][vc_column_text]Mis on see faktor, mis määrab ära, kas kasutatakse uusi või vanu tööriistu?
Start-up ettevõtted esindavad uut generatsiooni ning uuel generatsioonil on teistsugune mentaliteet. Noored saavad aru, et ajad on muutumas, võimalused suurenemas ning vaadatakse rohkem tulevikku. Kui vanadel oli kombeks võtta haamer ja nael ning lüüa reklaamiga, siis uutel on kruvid ja moodsad akutrellid. Kombineeritakse turundusvõtteid, tehakse sisuturundust. Muidugi, see tuleneb jälle eesmärkidest ja sihtgruppidest, kuid mentaliteet on julgem ja loovam, otsitakse erinevaid lahendusi.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”4650″ img_size=”full”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Noorem generatsioon erineb vanast generatsioonist ka muude asjade poolest, nagu näiteks see, et palk pole enam kõige tähtsam. Hoopis olulisem on see, et mis ettevõttes töödatakse, milline on tema brändituntus, milline on sisekliima – kotttoolid, liikuv kontor, käsitööõlu jne! Ettevõte, milles on väga hea töötada, millel on ambitsiooni ja julgust teha julgeid asju, tõmbab noori rohkem kui vanad konservatiivsed!
Uued ja väiksed on tallanud raja, millel tasapisi näeme juba, kuidas ka konservatiivsed ettevõtted muutuvad julgemaks ning hakatakse panustama rohkem digiturundusse. Seda tunnetame selgelt näiteks jäätiseturul. La Muust oled kuulnud? Teadsid, et La Muu hõivab viimaste andmete põhjal 3-4% jäätiseturust? Võimas! Konks on aga selles, et La Muu reklaami ei tee, nagu üldse mitte. Teisi jäätisetootjaid näeme ja kuuleme aeg-ajalt ikka televiisoris, lehes, raadios. Tegin kiire ülevaate, võtsin ühe jäätisetootja Facebooki lahti, kerin allapoole – jagamismängud, uue toote tutvustus, jagamismängud jne. Võtsin lahti La Muu Facebooki ja kerin, loen, naeran, mõtlen. Pidev story telling, vahel random postitused, aga need haaravad kaasa ning panevad kaasa rääkima. See ongi asja point – meilt teile ja teilt meile, koos ehitame brändi!
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]
Kuidas siis see turundus ikkagi on?
Selge on, et start-up ettevõtted traditsioonilist turundust ei tee, pigem teevad sisuturundust. Kui vanadel ja suurtel on kombeks reklaamiga üle ujutada, siis väiksemad ning uuemad räägivad rohkem enda lugu. Story telling töötab palju paremini, sest seda on põnev jälgida. Oma loo jutustamiseks kasutatakse Instagrami, Pinteresti, Facebooki ja blogisid. See kõik tegelikult aitab kaasa nii müügile kui ka brändingule. Sealt tuleb omakorda usaldus, mis idufirmadele on eriti tähtis. Enamasti on nad ju tundmatud ning usaldusväärsus aitab kaasa kliendisuhete loomisele ning hoidmisele. Kuid oluline on ka saada aru, millises ärivaldkonnas tegutsetakse. „B2B ärivaldkonnas“ sõnas Marielle, „on turunduse roll vähe tähtis.“ Enamasti on toode oluline, sest kui toode on hea, siis ta levib iseenesest. See annab aga mõista ka seda, et nende start-up ettevõtete sihtgrupp ei ole tavainimesed, pigem suured ettevõtted ning tavalise reklaamiga suurteni ei jõuta![/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]
Proovi uusi võimalusi!
Mida soovitada vanadele konservatiivsetele ettevõtetele, kelle peamised kanalid on olnud traditsioonilised? Uus või vana meedia – selles oli ju küsimus!? Ma ei ütleks, et ei, ärge enam üldse traditsioonilist tehke, vaid pigem, et proovige nüüd ometigi digitaalmeediat. Proovige uut meediat tema kõige viimases võtmes ja võimalustega.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”4615″ img_size=”full”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Mõelge nagu idufirmad, kes alustavad, aga kellel pole sajalisi nii palju luhtitada. Ärge lajatage reklaamiga lagipähe, vaid kutsuge meid enda loosse. Suhtleme omavahel sotsiaalmeedias, näidake Instagrami teel, mis toimub tehases või ajurünnaku ajal kontoris![/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space height=”100px”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]La Ecwadori Hommikukohvid on mõnusad vestlusvormis kokkusaamised, kuhu on oodatud kõik turundusjuhid ja -huvilised. Igal korral keskendume ühele kindlale teemale ning kutsume külalisesinejateks erinevates valdkondades tegutsevaid inimesi. Hommikukohvi toimumiskohaks püüame alati valida midagi uut ja omapärast: hubane kohvikunurk, mugav sisustussalong või hoopis avar kontoritarvete kauplus.
Agentuur La Ecwador[/vc_column_text][vc_facebook type=”button_count”][/vc_column][/vc_row]