Turundusplaan kui osa ettevõtte äriedust

Levinud arusaam ütleb, et turundus ehk inglise keeles marketing on tegevuste süsteem, mille eesmärk on viia kokku ostjate soovid ja vajadused ning müüja eesmärgid. Eestis aga arvatakse siiani tihti, et turundus on ainult reklaam või müügitegevus.

Kui eesmärgiks on, et ettevõte püsiks kasvulainel, on vaja koostada turundusplaan, et ettevõtte igapäevane reklaamitegevus oleks ettevõtte strateegiast lähtuv ja efektiivselt korraldatud. Paika pandud turundusplaan on turundusjuhile igapäevane töövahend, mis ei lase kergekäeliselt tegevusi edasi lükata. See aitab kaardistada hetkeolukorra, hoiab ettevõtte turunduse õigel kursil ning aitab mõõta turunduse tasuvust ehk ROI-d.

Alusta kaardistamisega!

Turundusplaani koostamisel alusta turuolukorra kaardistamisega. Mõtle enda jaoks läbi, kes on sinu klient ja milline üldse võiks olla sinu ideaalne klient. See tähendab, et tunne oma sihtrühma ja tea, kuidas temani jõuda. Näiteks mõtle, kas lähtud mingitest perspektiividest, kui otsid klienti ja ka vastupidi – millepärast peaks klient just sinu valima?

Miks klient peaks valima just sinu?

Kui sihtrühm on teada ja ka see, kuidas nendeni jõuda, siis mõtle, mida soovid neile pakkuda. Tänapäeval on keeruline millegi ainulaadsega välja tulla, seega pead leidma lahenduse, kuidas ja miks sihtgrupp peaks just sinu toodet või teenust ostma. Asja mõte peaks olema selles, et klient ise on huvitatud sinust. Ka sinu toote või teenuse müügi jaoks peab olema kindel eesmärk ja plaan.

Iga samm on eesmärgiga plaan!

Ära unusta kogu suure plaani koostamise juures seda, et iga väike samm on omaette plaan, millel on ka eesmärk. Nende eesmärkide tulemusi on võimalik mõõta. Näiteks sead omale eesmärgiks saada kuu ajaga juurde 2% uusi kliente. Koostad plaani, kuidas seda teed, milliste tegevustega, kus kohas jne. Samal ajal mõõdad ja analüüsid oma tegevusi. Oluline ei ole ainult lõpptulemus, vaid kogu protsess. Näiteks, kui soovid saada juurde uusi kliente oma kauplusesse, siis tegele oma kaupluse külastajate analüüsimisega – millise info, tegevuse või pakkumise peale nad kauplusesse tulid. Oma kliente anaüüsides mõtle ka, kui palju neid on ja millised märksõnad sinu suuremaid kliente iseloomustavad.

Rahaasjad paika!

Iga tegevus on seotud kuluga. Turundusplaani koostades mõtle ka läbi, millised rahalised ressursid on sul kasutada ning kuidas ressursse eesmärkide elluviimiseks kõige efektiivsem kasutada. On selge, et iga tegevus nõuab aega ja kulu. Näiteks kaalu läbi, mitu inimest on vaja tööle rakendada, millised tegevused tuleb väljaspoolt maja tellida jne.

Kes teeb mida ja millal?

Kui ressursid ja eesmärgid on paigas, siis pane paika tegevuskava koos ajakavaga. Iga inimene sinu turundusplaanis mängib olulist rolli. Kõik vajavad plaani, mille järgi töötada. Kui eesmärgiks on saada juurde uusi kliente, siis mõtle välja tegevused ja ajakava. Millal postitad artikli, kas ja millal läheb üles reklaam välimeedias, millal korraldad mõne mängu Facebookis või teed hoopis sooduspakkumisega otsepostituskampaania. Näiteks teed plaani panna üles üks blogipostitus nädalas ja igal reedel uue uudiskirja väljasaatmine. Sealjuures mõtle ka, millal need on vaja valmis kirjutada ning kes seda ja mis ajaks teeb ning kui palju need tegevused rahalist ressurssi nõuavad.

Jälgi, mõõda, analüüsi!

Ole aktiivne oma tulemuste jälgimisel ja mõõtmisel. Mõni tegevus annab vastukaja koheselt. Näiteks see, mitu inimest vastab sinu uudiskirjale, jagab sinu artiklit või mitu inimest tuleb kohale otsepostitusreklaamile. Võib olla, et mõni sinu poolt turundusplaani planeeritud turunduskanal ei tööta ning mõne pakkumise kohta tuleb klientidelt negatiivset tagasisidet. Siis pead mõtlema, kuidas sellele reageerida ning mis edasi teha. Kas teha muudatusi, kas ootad vaid positiivset tagasisidet või sobib sulle igasugune tagasiside. Ole valmis ka selleks, et midagi ebaõnnestub totaalselt ja pead koheselt tegema suuri muudatusi, mis puudutab ka sinu tööjõudu. Samuti võib iga kell tulla ette muid ootamatusi, mis sind plaanist eemale viivad. Siis analüüsi olukorda ja mõtle võimalikud variandid läbi ning jälgi, kuidas erinevad tegevused muudavad sinu poolt paika pandud turundusplaani eesmärke, kas oled jõudmas ettevõtte soovitud ärieesmärkidele lähemale või triivid vales suunas.

Kasulik töövahend!

Turundusplaani koostamine võib tunduda tüütu ja keeruline, kuid tegelikult teeb see sinu ja ka teiste töö palju lihtsamaks ja on kasulik abivahend. Muidugi kunagi ei tasu midagi maha kopeerida, sest uued eesmärgid nõuavad uusi lahendusi. Iga saavutatud tulemus ja eesmärk on rõõmusõnum, mis motiveerib nii sind ja kui ka teisi töötajaid.  Samuti on tehtud vead hea õppematerjal järgmiseks korraks.

8 sammu turundusplaani koostamiseks:

  1. Kaardista turuolukord
  2. Pane paika kellele hakkad turundama
  3. Määratle oma klientide asukoht
  4. Pane paika, milliseid kliendi probleeme sa lahendama hakkad
  5. Püstita eesmärgid, mida turundusplaaniga soovid saavutada
  6. Mõtle läbi, milliseid vahendeid sul plaani täideviimiseks on vaja
  7. Pane paika tegevuste plaan
  8. Mõõda tulemusi, analüüsi ja tee vajadusel muudatusi

Kui soovid professionaalset partnerit oma ettevõtte turundusplaanide koostamiseks, siis meie aitame! Võta meiega ühendust!

Heily Aavik

Tegevjuht

Jaga ka teistega:

Jäta kommentaar

Your email address will not be published. Required fields are marked *