Õpetlik lugu: kõik, mis pealtnäha tundub aus ja legaalne, seda alati tingimata pole

Möödunud aasta lõpul asus reklaamiagentuur La Ecwadori digitiim välja töötama Norman-Optika varakevadist kampaaniat, mille algus oli planeeritud veebruarikuusse. Siinkohal nähti head võimalust siduda kampaania teema Eesti ajaloost oluliste inimestega, kes on panustanud oma hinge ja südame rahvusliku kultuuriloo arengusse. Kuna tänavusse aastasse langes nii Norman-Optika kui ka taasiseseisvunud Eesti ühe tugisamba, Eesti krooni 30. juubelisünnipäev, […]

Brand icon

Möödunud aasta lõpul asus reklaamiagentuur La Ecwadori digitiim välja töötama Norman-Optika varakevadist kampaaniat, mille algus oli planeeritud veebruarikuusse. Siinkohal nähti head võimalust siduda kampaania teema Eesti ajaloost oluliste inimestega, kes on panustanud oma hinge ja südame rahvusliku kultuuriloo arengusse.

Kuna tänavusse aastasse langes nii Norman-Optika kui ka taasiseseisvunud Eesti ühe tugisamba, Eesti krooni 30. juubelisünnipäev, otsustati kulisside taga antud suunad põimida ning vajalik lähtepunkt ja tõuge kampaaniale „Visionäärid“ oli sündinud. Ent sellest otsusest rullus lahti üks äraütlemata põnev ja õpetlik saaga, mis annab ainest igale reklaamivallas töötavale inimesele.

La Ecwadori meeskond oli võtnud sihiks kasutada kampaania modellidena Eesti kroonidel figureerinud kultuurivaldkonna kustumatuid nägusid. Usinalt loodi esialgsed kavandid ning võeti ühendust Eesti Pangaga autoriõiguste asjus. Eesti Pank oli väga vastutulelik ning andis kampaaniale oma heakskiidu. Siiski tunti intuitiivset vajadust kontakteeruda ka kasutusele minevate kujunduste autori Vladimir Taigeriga. Kampaania idee autor ja La Ecwadori digitiimi copywriter Karl-Lennart Meri võttis ajendist tingituna ühendust Vladimir Taigeriga umbes viis nädalat enne ametlikku kampaania lansseerimist. Kuna jaanuari viimase nädala alguseks polnud autorilt seni laekunud ühtegi vastust ja tähtaeg väli- ning digimeediasse oli planeeritud veebruari algusesse, mindi loogilist ja tavapärast teed pidi fotopanka, kust loodeti leida vabakasutuses leiduvat fotomaterjali ja inspiratsiooni visuaalidele soovitud nägudest. Kui rahvusvahelise Adobe pildipanga otsingumootorisse sai sisse trükitud „Estonian crown“, oli rõõm suur, kui vastu vaatasid identsed kavandid nagu esialgu oli koosseis vaimusilmas visualiseerinud. Plaanile ja kampaaniale pandi pitser ning saadeti kliendile kinnitamiseks.

Paar päeva enne välimeedia trükiste trükki minekut võttis lõpuks meeskonnaga ühendust Vladimir Taiger, kes oli liigutatud kampaania ideest ja selle tagamõttest, ent kes siiski polnud nõus oma loodud kavandite kasutamisega kommertsreklaamis. Antud vastus tekitas kahtlusi ja küsimusi copywriter Karl-Lennart Meris, kes võttis koheselt uuesti ühendust nii Eesti Panga kui ka Vladimir Taigeriga, teavitades neid seigast, et Eesti kroonidel figureeritavate persoonide originaalkavandid on tegelikult vabalt kättesaadavad rahvusvahelises pildipangas. Teoorias annab Adobe Stock pildipank tervele maailmale kasutusõiguse oma materjalidele, kes on ostnud endale vastava litsentsi. Sealhulgas lubab pildipank kasutada Vladimir Taigeri originaalloomingut reklaami otstarbeks. Teavitades avastusest Vladimir Taigerit, oli ta pehmelt öeldes jahmunud ent tänulik, et sellisest rikkumisest teda on teavitatud. Taiger sõnul on see on kahtlemata autoriõiguste rikkumine, millega tuleb tegeleda.

 

La Ecwadori meeskond leidis end taas samast olukorrast, kus nädalapäevad varem. Kuna aega oli tolleks hetkeks juba kriitiliselt vähe, tuli kiirelt leida uus lahendus, mis oleks autoriõigustega kooskõlas ja lubaks kasutada nii Lydia Koidula kui ka A.H. Tammsaare pilte. Järgmise sammuna võeti ühendust Eesti Rahva Muuseumi peavarahoidjaga, kes pakkus välja uue ja autoriõigustega kooskõlastatud pildiselektsiooni.

Kuigi pildipangad on reklaamiagentuuridele igapäevase töö asendamatu tööriist, peab siiski manitsema kõiki ettevaatlikkusele. Tegu on õpetliku looga sellest, kuidas kõik, mis pealtnäha tundub aus ja legaalne, seda alati tingimata pole. Usalda vaistu ja kontrolli.

Kirja pani: Anna Leena Tae