Loovuskaardid

ehk meie agentuuri viis loovuse treenimiseks

 

Aasta täis loovmõtlemist!

Loovmõtlemine on inimkonda edasi tõukav jõud, tänu millele sünnivad innovatsioon, uued tehnoloogiad ja kultuur. Loovmõtlemise abil lahendame igapäevaselt probleeme ja tööülesandeid, olenemata valdkonnast. Aga kuidas saada loovmõtlemises paremaks? Kuidas tulla veelgi paremate ideede ja lahenduste peale? Seda on võimalik treenida!

Selleks panime La Perega kokku 12 loovmõtlemise harjutust, mida rakendada oma töös ja elus, et särada eristuvate lahenduste ja ideedega.

Praktiseeri igal kuul ühte harjutust ja sa näed – aasta lõpuks on su mõtlemine loovam. Oluline on ka ideede kirja panemine. Selleks hangi omale aasta alguses väike ideede märkmik, kuhu saad oma loovmõtlemise harjutuste abil genereeritud ideed kirja panna ja neid hiljem kasutada või täiendada. Või kasuta oma nutitelefonis mugavat märkmete rakendust.

Loovust täis aastat!

–      La Pere

 

KAART #1

Leia oma probleemile analoogia!

Analoogiaid kasutatakse siis, kui öeldakse, et midagi on millegi moodi. Analoogiate abil probleemile lahenduse otsimiseks tuleb esmalt selgelt määratleda probleem, näiteks “Kuidas kõnetada X sihtrühma“.

Nüüd mõtle, kuidas on probleemi analoogiliselt lahendatud teistes valdkondades, või mis on selle tegevuse moodi (situatsioonid, inimesed, objektid, protsessid, kohad jne)? Seejärel vali kirja pandud analoogiate hulgast parim ja proovi seda probleemi lahendamisel rakendada. Soovitatav on, et probleem ja lahendus oleks erinevatest valdkondadest, näiteks „Me saame kõnetada X sihtrühma, kui teeme seda nagu Y, rakendades analoogiat viisil Z“.

KAART #2

Kirjuta endast ideed välja!

  • Esmalt pane telefonis või arvutis valmis 10-minuti peale taimer.
  • Teiseks võta märkmik ja pastakas.
  • Kolmandaks pane taimer käima ja hakka kirjutama lahti oma ideed või lahendust probleemile.

Kui ideed ei ole, siis kirjuta seda, mis parasjagu pähe tuleb ja kui midagi pähe ei tule, siis kirjuta seda, mida sa näed või „Mul pole ühtegi ideed“. Oluline on see, et pastakas liiguks 10 minutit järjest.

Seda harjutust iga päev praktiseerides õpid paremini oma loovust kanaldama.

KAART #3

Mõtle oma tootele või teenusele 50 kasutusviisi!

Enamik inimesi piirdub ideede mõtlemisel maksimaalselt 2–3 ideega. Esmased mõtted ei pruugi aga olla kõige originaalsemad ning puudutavad probleemi või ülesannet vaid pindmiselt.

Selle vältimiseks proovi tõsiselt pingutada ja mõtle välja 50 lahendust oma probleemile või 50 ideed, kuidas midagi teha. See arendab nii sinu loovmõtlemist kui annab sulle võimaluse ülesanne korralikult läbi mõelda.

Võid ka alustada lihtsamalt ja klassikalisemalt – mõtle 50 rakendust kirjaklambrile. Kuidas seda veel kasutada saaks või mida sellega teha?

KAART #4

SCAMPER

SCAMPER on loovmõtlemise harjutus peamiselt toote või teenuse innovatsiooni käivitamiseks. SCAMPER on akronüüm sõnadest, mis annavad käsu, kuidas oma tootest/teenusest mõelda:

Substitute – vaheta.
Mida ma saan selles vahetada, et see oleks parem?

Combine – kombineeri.
Millega ma saaks seda kombineerida, et tarbimine oleks mugavam?

Adapt – kohanda.
Mida ma saan oma toote omadustes kohendada, et see oleks parem?

Modify – modifitseeri.
Mida ma saan toote teenuse juures muuta, et see oleks parem?

Put to another use – leia teine kasutusviis.
Mille jaoks saab mu toodet teenust veel kasutada?

Eliminate – elimineeri.
Mida ma saan eemaldada?

Rearrange – paiguta ümber.
Kuidas ma saan oma toote/teenuse ümber korraldada, et see oleks parem?

Iga ülesande juures võib küsida ka mitu küsimust erinevate nurkade alt.

KAART #5

Leia oma loovuse käivitaja!

Proovi märgata, kus, mis ajal, millises olukorras või millistel tingimustel sul tekivad head ideed. See on igal inimesel väga individuaalne, aga kui sa tead, millal oled ideede genereerimises kõige produktiivsem, saad seda enda jaoks ära kasutada.

Mõnedel tulevad head ideed hommikul, mõnedel õhtul. Paljudele meeldib jalutada või laua tagant püsti tõusta ja toas ringi liikuda. Mõned lähevad vanni või duši alla. Leia enda jaoks kõige sobivam viis!

KAART #6

Kill the company!

Kehasta end oma ettevõtte toote või teenuse konkurendiks. Seejärel hakka mõtlema, kuidas sa oma ettevõtte hävitaksid. Milliseid võtteid kasutaksid? Kuidas ründaksid? Millist siseinfot kasutaksid?

Kui oled mõttes oma ettevõtte hävitanud, siis analüüsi, millised viisid, kuidas sinu ettevõtet hävitada on kõige ohtlikumad. Kui oled kõige suuremad ohud kaardistanud, hakka mõtlema, kuidas need ohud elimineerida.

KAART #7

Disney meetod

Tegemist on mõtlemisviisiga, kuidas Walt Disney moondas oma fantaasiad reaalsuseks. Strateegia jaguneb sellel harjutusel kolme osasse: unistamine, realistliku pildi loomine ja kritiseerimine.

Esmalt alusta unistamisest: loo endale illusoorne pilt soovitud olukorrast või lahendusest, puuduvad igasugused piirangud ja reeglid. Esita küsimus „Milline on ideaalne lahendus / olukord?“

Seejärel hakka mõtlema, kuidas seda ideaalset lahendust reaalselt saavutada. Mis on realistlik ja mis mitte? Mõtle konstruktiivselt ja loo tegevusplaan. Pane paika ajakava ja vahe-eesmärgid. Esita küsimus „Mida tuleb teha, et see muutuks reaalsuseks?“

Viimaks tuleb loodud lahendust kritiseerida. Otsi üles võimalikud probleemid ja soovimatud kaasmõjud ja tagajärjed. Küsi endalt küsimus „Mis on puudu ja mis võib valesti minna?“

KAART #8

6 Thinking Hats

Kuue mõtlemismütsi tehnika võimaldab probleemi või lahendust vaadelda erinevate nurkade alt, kus iga „müts“ sümboliseerib mõtteviisi. Seda saab kasutada nii grupiga kui ka üksinda mõeldes. Grupiga mõeldes jaotatakse „mütsid“ inimeste vahel ära, üksi mõeldes tuleb kõik mütsid korda mööda ise ära proovida.

Valge müts – analüütiline mõtlemine.
Millised on faktid ja mis on objektiivne olukord. Mida sa probleemi kohta kindlalt tead?

Punane müts – emotsionaalne mõtlemine.
Mis on sinu kõhutunne probleemi lahendamisel? Mis „tundub“ õige ja milliseid emotsioone see teistes inimestes tekitab?

Must müts – pessimistlik mõtlemine.
Milliseid probleeme ja kitsaskohti sa näed? Mis võib valesti minna?

Kollane müts – optimistlik mõtlemine.
Mis on ideaalne olukord? Kuidas sa lahendaks olukorra või probleemi, kui kõik läheks 100% hästi?

Roheline müts – loovmõtlemine.
Kas on probleemi on võimalik täiesti uudselt lahendada? Kas ma saan kasutada näiteid mõnest totaalselt teisest valdkonnast? Milliseid võimalusi ma saan tekitada?

Sinine mütsstrateegiline mõtlemine.
Mida on vaja lahenduseni jõudmiseks teha? Kuidas mõjutab lahendus ettevõtte teisi protsesse? Milline on ajakava?

Üksinda mõeldes on oluline, et sa teeksid iga mütsi ehk vaatenurga juures märkmeid ning ei hüppaks mõtlemisega erinevate mütside vahel. Vaata olukorda ühest vaatenurgast ja siis liigu järgmise vaatenurga juurde.

KAART #9

Ideede partneriga põrgatamine

Leia omale sõber või kolleeg, kellega tunned end vabalt ja kes võiks potentsiaalselt aidata probleemi lahenduseni jõuda. Põrgata temaga oma ideid.

Räägi talle, millised on sinu mõtted ja lahendused ja palu tal kaasa mõelda. Ajalooliselt koosnevad kõige edukamad reklaamimeeskonnad kahest inimesest – nii saab omavahel ideid põrgatada ja üksteise ideid täiendada.

KAART #10

AI kasutamine loovpartnerina

Generatiivne AI, näiteks ChatGPT, on hea tööriist ka oma ideede arendamiseks.

Küsi talt oma ideede kohta arvamust, palu neid kritiseerida või edasi arendada. Ta ilmselt ei anna su probleemidele otsest lahendust, aga aitab su enda mõtte liikuma saada.

Võid paluda ka oma ideid hinnata näiteks tegevjuhi vaatenurgast või vana kooli loovjuhi vaatenurgast.

KAART #11

Kritseldamine

Proovi oma ideid visualiseerida ja visanda need paberile. Need võivad olla skeemid, kritseldused, joonised või pildikesed.

Visuaalne mõtlemine aitab sul oma probleemi / lahendust läbi mõelda ning võib pakkuda ootamatuid lahendusi. Samuti aitab see sageli oma ideed kolleegidele selgitada.

KAART #12

Suvalise sõna assotsiatsioon

Määratle selgelt probleem, mida lahendada või tulemus, mida saavutada.

Seejärel võta sõnaraamatust või sõnageneraatorist suvaline sõna ning proovi selle sõna abil oma probleemile lahendus leida.

Korda harjutust erinevate sõnadega või kasuta ühte sõna mitme nurga alt. Enamik neist ideedest ilmselt käiku ei lähe, aga kui suudad leida ühe kastist väljas idee, on terve mõtlemisele kulunud aeg end juba ära tasunud.