Veebruari alguses külastas La Ecwadori töögrupp USA-d eesmärgiga rikastada oma teadmisi Ameerika turundus- ja agentuurisektori toimimisest. Kui esimeses artiklis tutvustasime reisi eesmärke ning kohtumist kohalike eestlastega, siis teises osas keskendume peamistele õppekohtadele Miami agentuuridest ning Miami Ad Schoolist. Agentuuri enda promost kogukonna sümboliks Kogu reisi peamiseks eesmärgiks oli võimalikult lähedalt tutvuda Miami loov- ja turundusagentuuride […]
Miami calling, part 2: kohalikud teerajajad

Veebruari alguses külastas La Ecwadori töögrupp USA-d eesmärgiga rikastada oma teadmisi Ameerika turundus- ja agentuurisektori toimimisest. Kui esimeses artiklis tutvustasime reisi eesmärke ning kohtumist kohalike eestlastega, siis teises osas keskendume peamistele õppekohtadele Miami agentuuridest ning Miami Ad Schoolist.
Agentuuri enda promost kogukonna sümboliks
Kogu reisi peamiseks eesmärgiks oli võimalikult lähedalt tutvuda Miami loov- ja turundusagentuuride igapäevaste praktikate, struktuuri ja protsessidega. Kui Eestis on loovagentuuride suurus keskmiselt 10–20 inimest, siis isegi kuni 35-liikmeline agentuur kvalifitseerub suure lombi taga pigem väikeseks. Seepärast soovisime piiluda sisse nii väike kui suuragentuuride toimimisse: millised on inimeste rollid ja positsioonid suures agentuuris, kuidas on ettevõte struktureeritud, mis on projekti elukaare erinevad etapid ning milline näeb välja kliendi teekond ja kogemus.
Üheks agentuuri külastuskohaks oli PR- ja digiagentuur Heyday Marketing, mille loovjuht, „nägu“ ning kapten Eduardo Moya on tuntud ka agentuuris sündinud podcasti saatejuhina. „A day in Miami“ taskuhäälingul on igakuiselt miljoneid kuulamisi ning sellel on Instagramis pea veerandmiljonit jälgijat.
Podcast on alguse saanud agentuuri klientide, partnerite ja kohalike trendiloojate vestlustest ning tänaseks on see „Magic City“ tähtsaim taskuhääling, käsitledes nii olulisemaid kohalikke sündmusi, uudiseid ja trende. Ühest agentuuri enda turundustegevusest on kasvanud kultuuriline ja regionaalne kanal, mis Moya sõnul on ka peamine viis, millega uusi kliente agentuuri meelitada.
Lokaalsus võib olla trump
Heyday Marketing on USA mõistes väikeagentuur, millel on väga kindel fookus: digireklaamid, PR ja influencer marketing ning regionaalsus. Agentuuri lõviosa klientidest asuvad kontori vahetusläheduses Coral Gables’is, mis teeb igapäevase suhtluse, näost näkku kohtumised ning sisutootmise mugavaks ja kiiremaks. „Lokaalsus on siin tähtis. See võib siin kõik olla sama linn, kuid omakorda toimub erinevates linnaosades omaette elu. Meie suurimaks kliendiks on üle tee asuv kinnisvarakompleks, kus enamus ärisid on meie klientideks – restoran, poed, kontorid ja muud. Neile on lokaalsus tähtis ja me tunneme seda kanti kõige paremini,“ kirjeldas Moya. Lisaks toob ta välja, et tunnevad hästi just hispanic sihtgruppe ning oskavad kultuuriliselt mitmekesist turundust pakkuda.
Üleüldine atmosfäär agentuuris on väga vahetu ning vaba. „Snäkid, joogid ja klientide tooted tiimile on tavapärased. Nemad ju töötavad klientide toodetega, seega neil peab olema pidev ligipääs nendele, et leida uusi nurki, kuidas see lõpptarbijani viia,“ viitas Moya majatuuri tehes erinevatele kastidele ja pudelitele. „Ja kui sul töötavad head inimesed, kes panustavad ning kes on professionaalsed, siis sa pead nende eest hoolitsema ja hoidma. See on kohustuslik. Samamoodi on see tavaks klientidega. Kinod, üritused… massaažid. You name it! Kui kliendile meeldib kuuba kohv, siis on see meil ka järgmisel kohtumisel laual,“ kirjeldas loovjuht.
„Muide, olete te kunagi joonud kuuba kohvi?“ Saades õlgukehitava vastuse, suunas Moya meid juba tänaval asuvasse pisikesse kioskisse, kus valmistati nii autentset kuuba toitu kui ka kohvi. Sealt edasi liikusime tagasi agentuuri nõupidamisteruumi, kus meile ootamatult algas kliendi onboarding, mille tunnistajaks oli meil võimalus olla.
Onboarding „onboarding’u“ ajal
„Esimesele kohtumisele ja briifingule on kaasatud kõik inimesed, kes projektiga seotud saavad olema, et kliendipoolne sisend ja info otse igaüheni jõuaks. See on kõige kvaliteetsem briif ning midagi ei lähe kaduma,“ selgitas Moya ning hetkega oli ruum täis projektijuhte, seadistajaid, copywritereid koos strateegi ja tootmisjuhiga. „See on see aeg ja koht, kus igaüks saab küsida talle olulist infot. Ja klient saab neile korraga vastata ning samuti tiimiga tutvuda.“
Koos kliendiesindajaga täideti veebipõhine vorm kogu projektiks vajamineva infoga, alustades taustast, konkurentsist, eesmärkidest ja KPI-dest. Umbes paarikümne minutilise intensiivse ristküsitluse tulemiks oli põhjalik lähteülesanne, mille mõlemad osapooled kinnitasid. Pärast seda jäi klient tootmisjuhi ning strateegiga projekti detaile arutama.
Usaldusväärsus on kullahinnaga
Moya sõnul levib Miamis palju scammer’eid, ehk kelme, kes veebipõhiselt klientidele digiturundust pakuvad, kuid mõistagi reaalset teenust seal taga pole. „Miks on USA agentuuride lehel palju erinevaid litsentse ja tunnustusi? Just tõestamaks, et sa oled päris ettevõte. See tundub absurdne, kuid on siin väga oluline. Pea iga teine uus klient, kes meieni jõuab, on saanud kõrvetada.“
Heyday Marketing peab oma suurimaks väljakutseks jätkuvalt digitaliseerimist: „Kuidas maksimaalselt produktiivselt projekte ellu viia ning elimineerida ülesanded, mille jaoks inimest raisata on mõttetu. Kõik materjalid on ligipääsetavad meeskonnaliikmetele, et ei tekiks ajaraiskamist failidepõrgatamisega – kõik on liikmetele nähtavad ning staatused selged.“ Seda enam, et nüüd avas agentuur ka harukontori Kolumbias, kus igapäevaselt toimetavad endised kolleegid ja praktikandid, kes Miamis oma karjääri alustasid. „See sündis orgaaniliselt, kuna inimesed olid seal juba olemas, turgu jagub ning ettevõttel oli võimalus ka seal opereerida. Teame, et nad töötavad sama kvaliteedi alusel ning suhtleme praktiliselt non-stop.“
Turundustalentide kasvulava
Miami Ad School (MAS) kuulub reklaamikoolide ladvikusse, mille lõpetajad on saavutanud suurt edu nii kooli ajal Cannes’ Future Lionsi programmis kui ka pärast õpinguid. Kool on võtnud endale community, ehk valdkonna kogukondliku rolli, kus kohtuvad tuleviku talendid koos tänaste edukate praktikutega. Näiteks toimuvad pea iga nädal koolis portfoolio õhtud, kus tudengid tutvustavad oma töid ja harjutusi erinevate agentuuride esindajatele. Kooli partnerlussuhete juhi Allan Alvareze sõnul on see loomevaldkonna väga oluline osa – anda võimalus noortele, kellel on tugev motivatsioon ja initsiatiiv, ning viia nad kokku valdkonna mõjutajatega.
Allan, kes täitis ühtlasi võõrustaja rolli, tutvustas kooli üsna väikest ent avarat kampust: „Eesmärk on tekitada juba siin selline loovagentuurilik atmosfäär. Palju avarust ent pisikesi sopikesi, kus arutada, suhelda, lugeda või näiteks mõni lauatennise mäng teha. Lisaks on väikesed auditooriumid, kus hoiame ka pigem intiimset ja turvalist õhkkonda. Seal saavad tudengid oma ideid tutvustada, grupitöid teha või siis seminare korraldada.“ Kooli südameks on astmestikuga suur ruum, kus toimuvad nii üritused, ülekoolilised loengud, portfoolioõhtud või veedetakse seal oma tunnivälist aega. „Me tahame ju noortele anda seda tunnet, et kõik on võimalik ning soosida nende vabadust. Seega selline konservatiivne akadeemiliselt range õhkkond pole päris meie rida. Pigem hub, mis pakub nii turvatunnet kui ka erinevaid kasutusvõimalusi.“
Käsitööoskused on toredad. Mõtlemine hädavajalik
Miami Ad Schooli peamine roll on täna õpetada tudengitele kriitilist mõtlemist ning strateegiate loomist. Alvareze sõnul oskavad paljud erialase hariduseta inimesi reklaame teoreetiliselt teha, sest me kõik elame turundusest paksus õhkkonnas, kuid see ei ole jätkusuutlik ega ka inimest arendav, kui ta ei oska strateegiliselt mõelda. „Ja see kuulub kõikide erialade juurde.“ Allan tõi näite, kuidas väga suur rõhk läheb täna sihtgrupi uuringutele ning analüüsimisele. „Kui vaadata viimase kümnendi turunduslikke imesid või edulugusid, siis valdavalt on seal taga ikkagi oma olulisima sihtgrupi kaardistamine ja selle mõistmine. Näiteks Under Armour, mis on täna üks mõjukamaid spordiriiete brände. Nad virelesid identiteedi kriisis ning ei saanud suurbrändidele lähedale, kuid piisas mõistmaks üht ühendavat kanalit, kus nende sihtgrupp igapäevaselt aega veetis (MyFitnessPal rakendus) ning nende top-of-mind hakkas samm-sammult paisuma.“
„Teine suur väärtus, millele me tugineme on mitmekesisuse rõhutamine ja adapteerumisvõimekuse arendamine. Näiteks kuidas sotsiaalmeedia spetsialistid töötavad erinevate brändidega nii, et nad juhivad brände oma õiges suunas, mitte ei muuda kõiki oma kliente ühte nägu.“
Alvarez rõhutab, et agentuuride ja klientide omavahelist suhet mõjutab kõige rohkem väärtuspõhine ja kultuuriline klapp. „On väga häid brände ja on geniaalseid agentuure, kuid eeskätt on see ikkagi inimeste ja meeskondade vaheline ühtne liikumine eesmärkide suunas. Oluline ongi see resoneerumine omavahel. Floridas on näiteks palju agentuure, mis keskenduvad just hispanic sihtgruppile, sest siin on see mitmekesisus kõige rikkalikum. Kui peakontorid on näiteks New Yorkis või Chicagos, siis siinsed harukontorid töötavad just väga konkreetse sihtgrupiga üle kogu Põhja-Ameerika.“
Lisaks kooli kampuse tuurile ning vestlusele oli koolil meile paar üllatust varuks, millest saab lugeda juba järgmises artiklis, kus samuti käsitleme USA ühe praeguse mõjukama ning edukama agentuuri Republica Havasega tehtud töötuba ja külastust. Lisaks võtame kokku olulisemad punktid, mida Eestis USA turult õppida ning rakendada.
Kirja pani Taavi Lehari.