Traditsiooniline reklaam Youtube’is ei tööta

Youtube on noorte seas aina rohkem ja rohkem hoogu kogumas, ent Eesti ettevõtete Youtube’i kanalitest minnakse pigem suure kaarega mööda. Noored on valmis oma aega kulutama videote vaatamisele, kus keegi võõras avab oma üllatusmuna, kuid tuhandeid eurosid maksvale reklaamklipile tuleb heal juhul vaid paar klikki. Kas tegu on halva õnne ja juhusega või teevad Eesti ettevõtjad midagi väga valesti?

Laialdase kajastuse mõttes on Youtube ideaalne kanal, kuid eduka kanali loomine on tihtipeale keerulisem kui esialgu tundub. “Youtube’i kasutajaskond on üsna noor, mistõttu peab ka videote temaatiline suunitlus olema selline, mis kattub täielikult sihtrühma eelistustega,” rääkis La Ecwadori filmikunstnik Rasmus Laisk. Teemasid on Youtube’is seinast seina, ent populaarsemad neist vahelduvad uskumatu kiirusega, nagu Z-generatsioonile kohane. “Oluline on hoida ennast pidevalt kursis sealse kasutajaskonna eelistustega ning edu saavutamiseks tuleb ka vastavalt reageerida,” selgitas Rasmus.

Rasmus Laisk

Rauno Kutti ütles Best Marketingile antud intervjuus, et Eesti ettevõtted kasutavad Youtube’i vanade videote sahvrina. La Ecwadori stsenarist Johan Pärjamäe on Kuttiga täiesti nõus. “Vanad asjad uues keskkonnas ei toimi. Traditsioonilist meediat ei saa otsetõlgendatult sotsiaalmeediasse panna. Ega ilmaasjata sotsiaalmeediat just SOTSIAALmeediaks ei kutsuta,” selgitas Johan.

Johan Pärjamäe

Paraku Eesti ettevõtted veel sotsiaalmeedia turundust ei hooma. Suur osa firmajuhte on eelmisest generatsioonist, kes ei ole uue meediaga sina peal. Seetõttu kasutavad nad vanu ja traditsioonilistes kanalites töötavaid lahendusi. “Inimesed põgenevad üha rohkem otsese reklaami eest internetti, ja kui sa toodad sotsiaalmeediasse traditsioonilise reklaam-meedia sisu, siis sellega juba läbi ei löö,” lisas Johan.

Sellel kuul esitles Emor oma mahuka noorteuuringu tulemusi, milles selgus, et noorte jaoks on üks peamiseks meedia- ja suhtluskanaliks just Youtube. Vaadates ja analüüsides Youtube’i edulugude vaatajaskondi ning saavutatud tähelepanu, näeme, et Youtube’i kanalisse on üha rohkem mõislik oma aega ja tähelepanu pühendada.

Millised peaksid olema aga videod, mida inimesed vabatahtlikult vaatama hakkaksid?

Kuigi Youtube hõlmab endas seinast seina teemasid, alustades videomängude arvustustest lõpetades jumestusnippidega, tuleb igal ettevõttel leida endale just see õige koht. “Edukas Youtube’i kanal on selline, mida keegi ei oskaks paremini teha. Sinu kanalil peab olema identiteet, end samas pead sa mahtuma ka trendidesse,” sõnas Rasmus. “Youtube’i kontekst on paralleelne telekanalite ja seeriate loomisega. Kanalil peab olema läbiv teema, mille vastu inimesed hakkaksid huvi tundma,” lisas ta. Võrreldes traditsioonilise meediaga seob Youtube oma vaatajaskonda kordades rohkem. “Youtube’i tullakse kindla põhjusega – et ühte või teist videot vaadata. Inimene blokeerib tihtipeale automaatselt infoallikad nagu plakatid tänavatel ja reklaamid teles. Kui inimene tuleb aga vabatahtlikult Youtube’i keskkonda, siis on ta ennast ise sellega juba sidunud,” selgitas Rasmus.

Youtube’i edulood on näidanud, et vaatajaskond eelistab videos näha päris inimesi. “Populaarsed on videod, kus inimesed räägivad siirusega oma elust ja tegemistest, olles täpselt sellised nagu nad ise päriselt ka on. Ülepaisutatud näitlemine paistab igale vaatajale koheselt ja negatiivselt silma,” rääkis Johan. Youtube’i kõige populaarsemal kanalil on näiteks üle 44 miljoni jälgija. Kanal kuulub 26-aastasele rootslasele, kasutajanimega PewDiePie, kes jagab endast videoid, kuidas ta videomänge mängib ja neid kommenteerib. “Kasutajad, kes olematu raha eest Youtube’is oma asja ajavad, saavad suuremat tähelepanu kui need, kes mahuka eelarve ja professionaalse produktsiooniga vaatajaid meelitavad,” lausus Rasmus.

www.youtube.com

Lisaks ehedusele on väga tähtsal kohal Youtube’i videotes ka ausus. Seal jagatavaid videoid ei saa üles ehitada sarnaselt reklaamile. “Nii sisu kui ka promo peab olema Youtube’is aus ning see kõik peab tulema naturaalselt,” rääkis Rasmus. Reklaami saab seal edukalt teha küll, ent sellisel juhul ootavad vaatajad, et neid sellest ka teavitatakse. “Toote või teenuse n-ö serveerimine on videotes väga olulised. Keegi ei võta meigikotist välja suvalist toodet ega tee nägu, et see on ta ammune lemmik. Kui L’oréal saadab populaarsele jumestajale proovimiseks toote, siis jumestaja annab sellest vaatajatele teada, sätestab oma sponsorid, ning ütleb täiesti ausalt välja ka oma arvamuse,” tõi Johan näiteks.

Promo osa Youtube’i videotes peaks siiski jääma võimalikult tagaplaanile. Youtube’i kasutaja The Escapist, kes jagab sarnaselt PewDiePiega vaatajatele videoid arvutimängude mängimisest, on suutnud oma populaarsematele videotele tuua üle kahe miljoni vaatamise. The Escapist otsustas aga teha ühe promovideo mängule “Clash of Kings” ning see sai vaid pisut üle 52 tuhande vaatamise.

Kindlasti tuleb videote puhul jälgida ka nende pikkust. Inimese tähelepanu töötab kõige paremini 30 sekundit. “Kui sotsiaalmeediasse panna lihtsalt 4-minutiline klipp, siis on see puhas lollus. Selleks, et nii pikale videole vaatajaid võita, peab su kanalil olemas olema hea kontekst ning kindel ja pühendunud vaatajaskond. Kui sul aga vaatajaskonda taga ei ole, pead sa alustuseks võitma kiirelt nende tähelepanu.” lausus Rasmus. Kindel vaatajaskond tuleb sinu kanalile aga põhjusega ning siis toimivad edukalt ka 10-minutilised videoklipid.

Lisaks kõigele eelnevale on siiski kõige olulisem sisu serveerimine. “Kallis produktsioon Youtube’i kanalis edukust ei määra. Tähtsam on see, kuidas sa teemale lähened,” selgitas Rasmus. Niisiis, kanali edukus on seotud eelkõige hoiakuga. Vanakooli inimesed veel Youtube’i konteksti niivõrd hästi ei adu, ent sellest pole hullu midagi. Meil on olemas noor põlvkond, kes aktiivselt suudab asetada ennast nii vaataja kui ka tegija rolli.

Leanyka Libeon
La Ecwadori kommunikatsioonijuht

Jaga ka teistega:

Leave a Reply

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga