Heli loob brändile lisaväärtust

Kokkuvõte 28. aprillil Büroomaailmas toimunud La Ecwadori Hommikukohvilt “Muusika ja bränding”.

Igal ettevõttel, organisatsioonil ja brändil on olemas omapärane logo või visuaal, mis teeb ta teiste seast kergesti äratuntavaks. Tuntud helilooja ja muusikaprodutsent Priit Pajusaar arvab, et kõik need logod on tänapäeval jube kihvtilt tehtud, ent samas tundub talle, et need oleks toodetud justkui kurtidele. “Väga vähe on maailmas neid brände, kelle visuaali toetab audio. Ometigi on inimese visuaalne mälu oluliselt kehvem kui kuulmismälu. Heli vajalikkust ei aduta, kuid visuaali ja heli adekvaatne kokkuliitmine toob hämmastava tulemuse,” selgitas Priit.

Audiovisuaali ning brändi ja reklaamide vahelisi uuringuid on tehtud läbi aastate. Neist kõigist on peegeldunud üks läbiv tulemus: kui sinu ettevõttel on õige visuaal ning sellega käib kaasas ka sobiv heli, siis firma brändi väärtus ning meeldejäävuse aste tõuseb.

Kuidas audiovisuaal töötab?

Üle maailma viraalseks muutunud video “Your Body Is Not a Temple” looja ning La Ecwadori verivärske stsenarist Johan Pärjamäe seletas, et heli kuulates meeldib meile tuvastada varasemalt tuttavaid mustreid ja helisignatuure. “Meie auditoorne korteks tuvastab ära muusika ning samas kohas tekib emotsioon, mälu ning toimub liikumine. Kui sa kuuled muusikat, mis tekitab sinus äratundmise, lööb sinu aju naudingukeskus niivõrd särama ning lihtsustatult öeldes oled sa enese teadmata selle heli lõksus. Heli viib su aju mälestustesse, emotsioonidesse ning tahab sind panna kuidagi liikuma. Kogu see äratundmistõõm on lõputu,” selgitas Johan. Seda teadmist saab rakendada ka turunduses. Kui sinu reklaam või bränd paneb inimese liikuma, tuletab talle meelde mälestusi ning tekitab emotsioone – mis võiks olla parem?

Loomulikult ei tähenda see nüüd kohe seda, et paned helipangast ostetud muusika reklaamile taustaks ja kohe on edu saavutatud. “Reklaame tehakse selleks, et müüa toodet, mitte sellepärast, et neid on lihtsalt lahe teha. Kui see reklaam toodet ei müü, siis pole see ka efektiivne. Täpselt samasugust eesmärki peab täitma ka muusika,” rääkis La Ecwadori loovjuht Uku Nurk. Helipangast ostetud muusika võib tunduda küll odavam lahendus, ent see ei loo sinu brändile identiteeti.“Muusika on reklaami üks osa, mis peab olema loodud sihilikult, konkreetselt ja teatud eesmärkide jaoks. Selleks võib olla muusikateos, tükk sellest või lihtsalt mõne sekundi pikkune kõll – põhiline on see, et see iseloomustaks sinu brändi ning tagaks äratuntavuse teiste brändide seas. Igasugune stocki kasutamine muudab sinu ettevõtet aga üha anonüümsemaks,” lisas ta.

Pealegi on muusikapangast ostetud muusikal ka teine negatiivne külg. “Mäletan, kuidas ma aastaid tagasi nägin telest kartulikrõpsu reklaami, millele oli muusika taha ostetud. Veel sama päeva õhtul nägin teiselt kanalilt sama muusikaga tampooni reklaami,” meenutas Priit. Taolise orgi otsa ei taha ilmselt keegi astuda, ent kui sa otsid odavamat lahendust, siis sellise juhusega tuleb paratamatult arvestada.

“Alati on mõistlikum osta helilooja käest just sinu brändiga kokkusobiv heliline identiteet. Siis saad sa ka kindel olla, et see on sinu oma ja keegi ei saa sellega mingisugust nalja teha,” lausus Priit.

Muusika ja raadioreklaam

Kui telereklaamis saab brändi identiteeti visuaalina edasi anda, siis raadioreklaamis on paraku võimalused kesisemad. Raadioreklaamides kasutatakse enamasti ühtesid ja samu inimesi, kes reklaamtekstid sisse loevad. “Reklaami tegemine raadiosse on nagu kiirrong ning enamasti ei toimu hääle valik isegi kliendi valikul: reklaam saadetakse raadiojaama, see on vaja ruttu sisse lugeda, stuudios küsitakse, mis kategooria pealelugeja, öeldakse B, selle kategooria lugeja loeb peale ja juba lastakse eetrisse. Audiosõnum antakse edasi lihtsate ja käepärast olevate vahenditega,” kirjeldas Uku. Kujuta ette, et Sky Plusis lastakse järjest kolme reklaami, millest kaks on sisse lugenud Priit Kolsar. Äratundmise rõõm võib küll tekkida, ent personaalsust ja identiteeti on tuvastada raskem. “Olen isegi kuulnud raadiost reklaami, mis oli jõle pikk. Pärast tuli välja, et tegelikult olid need hoopis kaks reklaami, kus rääkis lihtsalt üks ja sama naine,” muigas Uku.

Milline on audiovisuaalse identiteeti loomise protsess?

Heliloojad loovad muusikat samamoodi nagu disainerid visuaali. Priit seletab, et enne heli loomist peab tema peas tekkima kuvand brändi või toote olemusest. “Ma tahan teada, mis materjalist see on, mis värvi see on, kas ta on mees, kas ta on hetero… Kui ma saan vastused nendele jaburalt tunduvatele küsimustele, hakkab mu peas tekkima mingisugune pilt sellest, millises suunas ma minema pean. Klient ei pea teadma, kas ta tahab kasutada mingisugust iiri tinavilet või tuubat või ukulelet. Kogu see tekkiv kuvand määrab selle ise,” selgitas Priit. Seega, mida rohkem delikaatset infot heliloojal on, seda paremini oskab ta luua helile õhustikku. Siit tuleb ka põhjus, kuidas heli saab olla brändi identiteediks – see on loodud ainult brändi iseloomu silmas pidades.

Näiteid audiobrändingutest

Meil on olemas näiteid firmade näol, kes on panustanud brändi väärtuse kasvatamisele läbi heli – ja on teinud seda suurepäraselt. Väga lihtsalt ja efektiivselt on bränditud näiteks Maci arvutid. “Macile on loodud heli, mis arvuti lahtitegemisel alati kõlab. See on küll täiesti suvaline akord, aga see on uskumatult äratuntav ning läbiv kõikide Apple’i arvutite puhul. Ehk mäletate ka “Wall-E” filmi, kus robot tegi samasugust häält, kui ta oma päikesepatareid täis oli laadinud. See oli ilmselge vihje tolleaegsele Apple’i ja Pixari koostööle,” tõi Uku näite.

Kindlasti on kõigile tuttav ka McDonalds’i lihtne ja meeldejääv kõll. Paar sekundit pikk, aga rohkem pole vajagi.

Kas mäletate kunagist EMT tunnuskõlli? Muide, selle kõlli helikäigud on Priit Pajusaare loomingust.

20th Century Foxi audio annab alati märku, kui aeg on ennast teleri ette sättida.

La Ecwadori Hommikukohvid on mõnusad vestlusvormis kokkusaamised, kuhu on oodatud kõik turundusjuhid ja -huvilised. Igal korral keskendume ühele kindlale teemale ning kutsume külalisesinejateks erinevates valdkondades tegutsevaid inimesi. Hommikukohvi toimumiskohaks püüame alati valida midagi uut ja omapärast: hubane kohvikunurk, mugav sisustussalong või hoopis avar kontoritarvete kauplus. 

Vaata Hommikukohvi “Muusika ja bränding” galeriid SIIT!

 

Leanyka Libeon
Kommunikatsioonijuht

Jaga ka teistega:

Leave a Reply

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga