Eduka digibrändingu anatoomia

Statistika näitab, et e-kaubanduse osatähtsus on viimastel aastatel märkimisväärselt suurenenud. 2015. aasta I kvartali uuringust selgus, et 59% 16–74-aastastest oli eelneva 12 kuu jooksul ostnud/tellinud teenuseid/kaupu internetist1. Majandusanalüütik Heido Vitsur tõi kaubanduse aastakongressi eel välja, et just e-kaubanduse kasv on jaekaubanduse suurim mõjutaja lähema 25 aasta jooksul2.

Inimesed on omaks võtnud vabaduse ja mugavuse teha kõikvõimalikud ostud koduseinte vahelt lahkumata. Et klientidele lähemal olla, on paljud tavapoed laienenud internetti ning avanud oma digitaalse ostukeskkonna. Konkurents e-kaubanduses aina suureneb. Otseloomulikult tekib küsimus – kuidas võita üha tihenevas rebimises kliendi poolehoid ning tagada oma e-poe edukus?

Erinevaid mõjufaktoreid on siin rohkem kui üks, kuid üheks trumpkaardiks on kindlasti läbimõeldud digibränding. Nii nagu igas ettevõttes, tuleks ka e-poes teha järjepidevat tööd usaldusväärse ja eristumisvõimelise brändi kujundamisega. E-pood asub küll digitaalses keskkonnas, kuid kliendi esmane kogemus seal määrab samavõrd, kas ta ka oma järgmise ostusooviga valitud poodi tagasi tuleb või oma ostuprotsessi üldse lõpule viib. Poe digitaalne nägu on läbimüügi suurenemise ja püsivate kliendisuhete loomise alustalaks.

Brändingu alla kuulub, kõik see, millega klient ostu sooritamise protsessi jooksul kokku puutub. Poe ülesehitus, visuaal ja tekst, ostukorv ning valitud makseviisi lihtsus – kõik on otsekui visiitkaardiks sinu ettevõttele. Põhireegel on, et kliendi jaoks tuleb ostukogemus teha võimalikult lihtsaks, mugavaks ja nauditavaks. Tema peas kõlavaid küsimusi tuleb ennetada ning kõikvõimalikud probleemid tema jaoks juba ette võimalikult hästi ära lahendada. Väikese spikrina on alljärgnevalt välja toodud seitse asja, mida vettpidava brändinguga e-poe puhul võiks silmas pidada.

1. Logo ja bänner. Kehtib kolme sekundi reegel – klient peaks hektega suutma aru saada, mida su pood müüb. Kasutajakogemus (UX ehk user experience) on kaunist disainist olulisem – ebapraktiline disain on halb disain, sest klient ei suuda leida enda jaoks vajalikku infot.

2. Klienditugi. E-poes puudub müüja, kelle poole klient saaks vajadusel pöörduda. „Kuidas see täpselt töötab? Mida see rida siin tootekirjelduses tähendab? Millal mu pakk kohale jõuab?“ – isegi kõige läbimõelduma ülesehitusega e-poes võib klient soovida isiklikult suhelda, et oma küsimustele vastuseid ning ostuotsusele kindlust leida. Klienditugi peab olema pidevalt kättesaadav (kõige parem kui kliendi jaoks tasuta ning 24/7) ning kontaktandmed e-poest kergesti leitavad.

Kliendiga suhtlemise viis, ükskõik millises ostuetapis (toote otsingumootorisse sisestamisest kuni selle kohale toimetamise ja kasutuselevõtuni), kujundab kliendi mulje teie poest. Isegi sellised pisi-detailid nagu ooteliini sõnum või ostukorvi kasutajasõbralikkus, tuleks hoolega läbi mõelda. Klient tahab personaalset lähenemist ja tunda, et teda väärtustatakse. Vastasel korral läheb ta lihtsalt teise poodi.

3. Visuaalse müra väli. Vilkuvad bännerid ja värvilised reklaamikesed ekraani servas on paljudes e-poodides tavaliseks nähtuseks. Samas segab selline visuaalne müra klienti ning teeb lehekülje pahatihti väga aeglaseks. Tulemuseks võib kliendil kannatus katkeda, mistõttu ta jätab ostu katki ja läheb lihtsalt mõnda teise e-poodi. Seega – igal lahtril ja kasikesel olgu e-poes oma kindel funktsioon ja eesmärk. Vähem on rohkem.

4. Oluline info. Klient peaks kiiresti saama ülevaate, kas toode, millele ta just klikkis, ikka on see, mida ta parasjagu otsib. Esmane tooteinfo peaks olema konkreetne, kergesti mõistetav ja lihtsasti hoomatav. Kui info pole ammendav, satub klient segadusse ja ning läheb tõenäoliselt oma küsimustele ja kahtlustele vastuseid otsima kusagilt mujalt – ehk saab mõnest teisest poest midagi paremat või isegi odavama hinnaga. Siin on sinu võimalus tekitada kliendis usaldust. Klient tahab tunda, et talle pakutakse parimat, mitte ei üritata midagi pähe määrida.

5. Lisainfo. Siin tasub läheneda loominguliselt ning mõelda, milline lisainfo aitaks kliendil lõplikku ostuotsust langetada. Paljudele meeldib lugeda teiste inimeste kommentaare valitud tootele, sest inimese kipuvad teisi tarbijaid usaldama müügimehest enam. Samuti tasub kaaluda punktisüsteemi loomist, mille raames eelnevad kasutajad saavad tootele kogemuse põhjal oma hinnagu anda. Kõikvõimalik tabelid ja joonised, mis aitavad valitud toodet võrrelda alternatiividega või hinnata toote funktsionaalsust tulevad samuti kasuks. Pühendunud e-poed on loonud oma blogi-keskkonna, kus toodetest pikemalt juttu tehakse ning oma hinnang antakse – asjalik sisuturundus on koostöös e-poega kindlasti omal kohal.

6. Pildid. Tegelikult ei viitsi suurem osa inimesi pikki tekste üldse lugeda. Esimese info saab klient toote juures olevatest fotodest ning seega on piltide tähtsust raske üle hinnata. Pildid olgu kvaliteetsed ja neid võiks olla pigem rohkem kui vähem kuna inimene ei saa toodet ise oma käega katsuda ega lahti võtta või tööle panna, tasub toote juurde lisada pilte kõikvõimalikest vaatenurkadest ja asenditest. Ka video ei teeks paha.

7. Menüü. Menüü ülesehitus olgu süsteemne ja loogiline, justnagu kaubariiulite paigutus päris poes. Klient peab vähese vaevaga suutma leida enesele vajaliku. Orienteerumise lihtsustamiseks tasub menüüs nimetuste juurde panna näiteks väikesed logod või kategooriaid iseloomustavad pildid. Lahendusi on mitmeid, kuid visuaalne ja sturkturaalne hoomatavus määravad, kas klient üldse soovitud kaubani suudab jõuda.

Eesti internetikaubandus on globaalsest konkurentsist maha jäänud ning täis õnnetuid e-poode, mis kedagi ei kõneta ja kliente ei köida. Kohalik internetikaubanduse kultuur on alles kujunemisjärgus. Edukas e-pood ei ole õnne küsimus, vaid põhineb hoolega läbimõeldud strateegial. Pikas perspektiivis on jätkusuutlikud just need, kes oma digitaalse brändiga suudavad eristuda konkurentidest ning pakkuda kliendile nauditavat ostukogemust. Aga kuidas seda täpselt teha? Mida täpselt klient siis lõpuks tahab?

Kõiki neid vastuseid ei peagi ja ei saagi värske e-poe omanik ise omaenese tarkusest teada. Maailm areneb küll mühiseva kiirusega, kuid õnneks on ka siinsamas Eestis olemas oma ala spetsialistid, kelle igapäevatööks on digitaalsete brändide haldamine ning kaasaegsete kliendisõbralike keskkondade loomine internetis. Otsi nad üles! Just sinu pood võib olla lipulaev, mis viib kohaliku internetikaubanduse täiesti uuele tasemele.

Soovitusi e-poele:

Ole selge! Klient peaks hetkega aru saama, mida su pood müüb ja kus miski on. Kasuta sõnade asemel logosid. Võta esilehelt maha üleliigne info- ja pildimüra. UX e user experience on oluline märksõna – kui sa ei tea, mida see tähendab, küsi spetsialistilt nõu.

Ole loogiline! Mõtle nagu klient. Kliendi jaoks pole mingi probleem jätta ostmine ükskõik millises ostu etapis katki ja minna mõnda teise e-poodi. Miks ei jõua suur osa kaupa ostukorvist kaugemale? Kuidas saaks kliendi elu lihtsamaks teha? Taaskord – kui ise jääd analüüsiga hätta, kaasa spetsialist.

Ole kättesaaadav! Kliendi jaoks tuleb olemas olla, soovitatavalt 24/7. Hoia kontaktandmed nähtaval ning vasta päringutele võimalikult kiiresti ja personaalselt.

Ole informatiivne! Ära saada klienti guugeldama või teistesse e-poodidesse sinu poes müüdava kauba kohta lisainfot otsima. Mõtle, mis reaalselt võiks klienti huvitada enne ostu sooritamist. Tabelid? Arvustused? Teiste klientide kogemused?

Ole visuaalne! Pilt on esimene, mida klient toodet valides vaatab. Kaasa disainer või professionaalne fotograaf, kes sinu toodetest korralikud pildid teeb – igast nurgast, seest ja väljast, pakendis ja ilma jne. Ka video ei teeks paha! Kuigi klient ei saa toodet katsuda, tahab ta näha, mida ostab.

Ole järjepidev! Kõik, mida ja kuidas klient sinu poes teha saab, on kui sinu ettevõtte visiitkaart. Tema kogemus ja saadud muljed määravad, kas ta tuleb tagasi või soovitab sinu poodi oma sõpradele. Ära ütle, et sa oled hea – näita, et sa oled hea! Rahulolev klient on pikas perspektiivis sinu kõige paremaks reklaamiks.

Ole otsitav ja leitav! SEO ehk search engine optimisation ei ole lihtsalt moodne sõnakõlks. Otsimootori optimeerimine tagab selle, et klient vajaminevat toodet intenetist otsides sinu poe üles leiaks. Kui sinu e-poodi internetiotsingus esimesel paaril lehel näha ei ole, siis klient sind tõenäoliselt sealt kaudu üles ei leia. Küsi nõu SEO spetsialistilt!

Uku Nurk 
Loovjuht

Kasutatud allikad:

Ait, J. (2015). E-kaubanduse võimalusi kasutatakse üha enam. Statistikaamet, 18. september. https://www.stat.ee/90580

Eelmaa, R. (2015). Nutipõlvkond toob majandusele uue hoo. Äripäev, 08. november. http://www.aripaev.ee/arvamused/2015/11/08/itella-smartpost-risto-eelmaa-nutipolvkond-toob-majandusele-uue-hoo

Jaga ka teistega:

Leave a Reply

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga